🔸موضوع دوره و اهمیت آن:
در دهههای اخیر، شهرهای ما صحنهی انبوه مداخلات بودهاند؛ طرحهای عمرانی و فرهنگی، پروژههای اقتصادی و اجتماعی، بزرگراهها و برجهایی که بیوقفه ساخته شدهاند. اما در پسِ این هیاهو و ساختوساز، پرسشی پابرجاست: چرا با وجود این همه تلاش، شهرهای ما زیستپذیرتر، آرامتر و انسانیتر نشدهاند؟
تجربه روزمره نشان میدهد که کیفیت زندگی شهری نه تنها بهبود نیافته، بلکه در بسیاری عرصهها رو به افول است. ترافیک، آلودگی، فرسودگی فضاهای عمومی و گسست پیوندهای اجتماعی نشانههاییاند از بحرانی عمیقتر از خطاهای اجرایی یا کمبود منابع؛ بحرانی در لایهی نگاه و فهم ما از خودِ شهر.
ما هنوز نمیدانیم چگونه باید شهر را ببینیم. نگاههای رایج یا آن را به سازهای فنی فرو میکاهند که باید ساخته و ترمیم شود، یا در انتزاع نظری و شعارهای کلی رهایش میکنند. در نتیجه، شهر نه بهمثابه پدیدهای زنده و پویا، بلکه همچون جسمی بیجان در برابر مداخلات پیدرپی قرار میگیرد. در حالیکه شهر، شبکهای درهمتنیده از نیروها و فرآیندهاست: قدرت و سیاست، اقتصاد و سرمایه، فرهنگ و حافظه، زندگی روزمره و عاطفههای جمعی. ناتوانی در دیدن این چندلایهگی و پویایی، همان چیزی است که سبب شده بیشتر مداخلات ما سطحی، ناپایدار یا حتی مخرب باشند.
بخش بزرگی از بحرانهای شهری، نه از فقر منابع، که از فقدان بینش شهری برمیخیزد. ما بیوقفه ساختهایم، اما از دیدن بازماندهایم. شهرخوانی از دل همین ضرورت زاده شده است؛ تلاشی برای احیاء نگاه زنده، برای دیدنِ دوبارهی شهری که در هیاهوها محو شده است.
شهرخوانی نه یک دورهی آموزشی، که تمرینی است برای اندیشیدن در دلِ شهر؛ برای دیدنِ دوبارهی آنچه در جریانِ بیوقفهی زندگی شهری از دست رفته است؛ برای پرورش بینشی شهری که بتواند شهر را چنانکه هست بخواند، تا شاید بتوان آن را چنانکه باید ساخت.
شهر را باید خواند، چرا که تنها با خواندن است که میتوان آن را دوباره ساخت.
🔸اهداف و نیازهای آموزشی:
شهرخوانی سفری است میان اندیشه و تجربه؛ مسیر دیدن شهر در درهمتنیدگیِ اندیشه و زیست روزمره. دوره در دو فصل طراحی شده است تا خواندن و زیستن، در گفتوگویی زنده و پیوسته، یکدیگر را معنا کنند. در فصل نخست، شهر را در افق اندیشه میخوانیم؛ با مفاهیمی که نگاه ما را به فضا، قدرت، زمان و زندگی دگرگون میکنند. در این مسیر، شهر نه سازهای فنی، که نظمی زنده و چندوجهی است که در درهمتنیدگی نیروها، روابط و معانی شکل میگیرد.
در فصل دوم، نگاهمان را به دلِ تجربههای شهری میبریم. شهر را در زیست روزمره میخوانیم: در فضاهای عمومی و خصوصی، در شکلهای جدید همزیستی و جدایی، در عادتها و مقاومتهای شهری، در شیوههای مصرف و حرکت، و در آیندههایی که فناوری و تحولات اجتماعی پیشِ روی ما میگذارند. در اینجا، شهر تنها موضوعی برای مطالعه نیست؛ میدانی زنده است برای اندیشیدن و زیستن، که باید آن را با چشم، اندیشه و تجربهی خود لمس کرد.
شهرخوانی تمرینی است برای اندیشیدن در دل شهر؛ تا فهم نظری و تجربهی زیسته به هم برسند، و دیدن، به نخستین گامِ دگرگونی بدل شود.
👨🏻🏫 اساتید:
جمعی از اساتید
🔸 هزینهٔ دوره (ترم اول):
💳 1.500.000 تومان
امکان پرداخت قسطی در سه قسط (قسط اول هنگام ثبت نام – آذرماه – دی ماه)
🆔اطلاعات بیشتر در پیام رسان ایتا:
